Rīgas Tehniskās universitātes pētnieku komanda izstrādājusi energoefektivitātes pasākumu ieviešanas simulācijas spēli

Author
Latvijas Zinātnes padome

7. aprīlis, 2025. gads

tehnoloģijas zinātne

Mūsdienu pasaulē, kur klimata pārmaiņas ir kļuvušas par vienu no lielākajiem izaicinājumiem, inovatīvi risinājumi bieži rodas negaidītās vietās. Viens no šādiem risinājumiem ir digitāls rīks, ko izstrādājuši Latvijas zinātnieki. Šis rīks ļauj ikvienam novērtēt ieguvumus, ko sniedz logu nomaiņa, fasādes siltināšana un citi energoefektivitātes uzlabojumi. Izstrādātais digitālais rīks, kas pieejams visiem interesentiem, sniedz ieskatu ilgtspējīgas dzīves nākotnē.

LZP_web - 2025-04-07FLPP_.png
Latvijas Zinātnes padomes publicitātes foto

Šis stāsts ir par Rīgas Tehniskās universitātes pētnieku komandu, kura izstrādāja energoefektivitātes pasākumu ieviešanas simulācijas spēli. Pēc projekta apraksta, izstrādes posmiem un mājaslapas izveides kvalitātes varētu šķist, ka pie projekta strādājuši “startup” uzņēmēji vai IT profesionāļi, taču īstenībā tās bija akadēmiskās vides pārstāvošas personas, kuras saskatīja būtisku problēmu energoefektivitātes nozarē. 

Patiesībā tā bija vairāku problēmu kombinācija: 

  • akūtais jautājums par daudzdzīvokļu namu (ne)renovāciju, 
  • pieaugošā sabiedrības interese par energoefektivitātes risinājumiem, 
  • un energoauditu forma, kuru tehniskā valoda un terminoloģija drīzāk piemērota nozares profesionāļiem. 
Projekta aizkulises: No pētniecības līdz spēlei 

Latvijas Zinātnes padomes administrētā fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas projekta “Tilts uz oglekļa neitralitāti enerģijas kopienās: sociālās un humanitārās zinātnes satiekas ar enerģētikas pētījumiem” ietvaros izstrādātais digitālais rīks ir simulāciju spēle. To var spēlēt gan individuāli, gan kopā ar kaimiņu no blakus mājas. Vienkāršojot sarežģītas enerģētikas koncepcijas un piedāvājot interaktīvas simulācijas, šis digitālais rīks demokratizē piekļuvi informācijai. Tas sniedz cilvēkiem iespēju pieņemt apzinātus lēmumus par savu enerģijas patēriņu un mājokļa uzlabošanu zaļākai nākotnei. 

Spēles lietotāji var izpētīt dažādus enerģijas taupīšanas scenārijus, vizualizējot to ietekmi savā mājā, blakus ēkās vai pat apkaimes mērogā. 

Šis digitālais rīks piedāvā lietotājiem pieejamu platformu, lai izpētītu un izprastu energoefektivitātes jautājumus un izdevīgumu. Rīks dod iespēju cilvēkiem pieņemt apzinātus lēmumus mājokļa uzlabojumiem, kas saistīti ar enerģijas patēriņu, piedāvājot dažādas interaktīvas funkcijas. Lai izmēģinātu šo rīku, apmeklējiet mājaslapu: https://ej.uz/energoefektivitātesspēle 

Kā spēle darbojas? 

Projekta mērķis bija izveidot digitālu rīku, kas palīdzētu cilvēkiem un ēku apsaimniekošanas biedrībām pieņemt informētus lēmumus par ēku energoefektivitāti. Energoauditori izstrādā energoauditu atsevišķi par katru ēku. Šie dokumenti parastajam cilvēkam ir grūti saprotami, tie ietver specifisku terminoloģiju, grafikus, kurus būtu jāskaidro. Šobrīd energoefektivitātes pasākumu ietekmi iedzīvotājiem skaidro namu apsaimniekotāji, kas plāno renovēt tipveida daudzdzīvokļu namus – siltināt fasādes, siltināt jumtus, mainīt logus. Tomēr, lai šis process notiktu, ir nepieciešams mājokļa iedzīvotāju kvorums, kas piekristu šādam projektam. Projekta komanda ir pārnesusi sarežģītus energoefektivitātes aprēķina modeļus uz vienkāršu un pieejamu platformu, kas ļauj neprofesionāļiem padziļināt savas zināšanas vai spert pirmos soļus. 

Lai energoefektivitātes pasākumu sniegto priekšrocību skaidrošana negultos tikai uz mājas vecāko pleciem un palīdzētu arī citiem saprast ieguvumus, talkā nāk pētnieku izstrādātais rīks. Tas izstrādāts šāda veida auditorijām  - daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem un energorisinājumu ieviesējiem. Mājaslapa ir izstrādāta kā simulāciju spēle, kurā, ievadot sava mājokļa datus par apkures veidu, izmēru, nomainītajiem logiem, informāciju par plānotajiem energoefektivitātes pasākumiem, par auto lietošanas ieradumiem, var eksperimentēt ar dažādiem enerģijas taupīšanas pasākumiem un apskatīt iespējamos izdevumus attiecībā pret ieguvumiem. Vairāku spēlētāju (Multiplayer) versijā var apskatīt, kā mainīsies enerģijas patēriņš vairākos daudzstāvu namos, un novērtēt, kādi risinājumi būtu jāievieš vairākiem namiem, lai iegūtu kopīgu labumu – padarītu mājokļus energoefektīvākus, ietaupītu apkures un elektrības enerģijas apjomu, mazinātu izdevumus par tiem un sadarbotos savā starpā. Jo vairāk spēlētāji lems par labu mājokļu renovācijai un energoefektivitātes risinājumiem, jo efektīvāk tiks panākta arī CO2 izmešu samazināšana, kas palīdzēs virzīties uz ēku fonda dekarbonizāciju (atbrīvošanās no oglekļa dioksīda).  

Šo spēli var salīdzināt ar veselīga dzīvesveida ieviešanu, kad ir jāizsver, kas būtiskāks mērķa sasniegšanai un kas radīs lielākus izdevumus, kādi pasākumi sniegs lielākus un kādus konkrēti ieguvumus – jauna sporta tērpa iegāde, ēdiena paradumu maiņa vai trenera sporta nodarbību apmeklējums. Tā arī šeit - risinājumi ir piesaistīti reālai situācijai Latvijā.  

Veiksmīga komandas saspēle 

Būtiski ir tas, ka mājaslapas izstrādātāji sadarbībā ar “Rīgas namu pārvaldnieku” ir ņēmuši vērā gan mājaslapas izveides laikā aktuālās elektroenerģijas, energoefektivitātes pasākumu izmaksas un apkures cenas, gan pieejamo atbalstu mājokļu renovācijām. Tas rīku padara par ļoti praktisku risinājumu.  

Lai izstrādātu mājaslapu, kopā darbojās RTU Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta pētnieki kopā ar sociālo zinātņu nozares pārstāvjiem.  Tika ņemtas vērā dažādas ēku īpašības, klimatiskie apstākļi un enerģijas cenas, lai nodrošinātu reālajai situācijai atbilstošus rezultātus. Rīks ļauj lietotājiem eksperimentēt ar dažādiem scenārijiem, piemēram, siltināšanu, logu nomaiņu un atjaunojamo enerģijas avotu izmantošanu. 

Šis rīks var palīdzēt cilvēkiem ietaupīt enerģiju, samazināt izmaksas un veicināt ilgtspējīgu attīstību. Tas ir īpaši noderīgs ēku pārvaldniekiem, īpašniekiem un politikas veidotājiem, kuriem ir nepieciešami dati, lai pieņemtu informētus lēmumus par energoefektivitātes pasākumiem. 

Rīks, kas var veicināt uzlabojumus jau tagad! 

 

Šis projekts var sniegt būtiskas priekšrocības cilvēkiem, kas dzīvo daudzdzīvokļu mājokļos, palīdzot viņiem pieņemt lēmumus par energoefektivitātes uzlabojumiem savos dzīvokļos un dzīvokļu namos. Šeit ir daži no galvenajiem ieguvumiem: 

  • Izpratnes veicināšana: Rīks palīdz cilvēkiem saprast sarežģītus ar enerģijas patēriņu saistītus jēdzienus, piemēram, enerģijas plūsmu, izolācijas nozīmi un atjaunojamo enerģijas avotu potenciālu. 
  • Atbalsts lēmumu noteikšanai: Spēle sniedz informatīvu atbalstu cilvēkiem, kuriem jāizvērtē dažādas energoefektivitātes stratēģijas un to ietekme uz enerģijas patēriņu un izmaksām. Tas palīdz pieņemt lēmumus par mājokļa renovāciju vai enerģijas taupīšanas pasākumiem. 
  • Ietaupījumi: Izvēloties energoefektīvus risinājumus, cilvēki var samazināt savus enerģijas rēķinus un ietaupīt naudu ilgtermiņā. 
  • Vides aizsardzība: Samazinot enerģijas patēriņu, cilvēki var palīdzēt samazināt oglekļa dioksīda emisijas un citu kaitīgu vielu izmešus. 
  • Sabiedrības iesaiste: Rīks var veicināt sabiedrības iesaistīšanos energoefektivitātes jautājumos, veidojot izpratni un mudinot apkārtējos cilvēkus aktīvi piedalīties energoefektivitātes pasākumos. 

Kā saka RTU zinātniece Ruta Vanaga:

“Pietiek sēdēt savā burbulī un domāt tikai par to, kā uzlabot savu dzīvokli. Tā ir tikai viena maza detaļa lielajā bildē - jādomā plašāk. Mājokļa saimnieki, ir atbildīgi ne tikai par savu dzīvokli, viņi ir atbildīgi par kāpņutelpu, par logiem tajā, fasādes atjaunošanu un arī par mājokļa jumtu pat, ja pats nedzīvo pēdējā stāvā. Šis rīks mums palīdz ieraudzīt bildi kopumā un spriest par energoefektivitātes risinājumiem plašākā mērogā.” 

Pagaidām izstrādātāji min, ka mājaslapas funkcionalitāte varētu nederēt privātmāju īpašniekiem, jo tā būvēta pamatojoties uz iedzīvotāju dzīvi daudzdzīvokļu namos.  

Šobrīd izstrādātais rīks ir piemērots daudzdzīvokļu ēkām. Tomēr praktiski visa informācija pēc nepieciešamības var būt pielāgojama. Arī informācija par izmaksām var būt regulāri atjaunojama. 

Projektam ir liels potenciāls iedzīvoties arī namu pāvaldības uzņēmumos, jo pilsētās bieži vien viņi ir tie, kuri organizē mājokļu fasāžu renovāciju un ēku siltināšanu. Tā pat spēli varētu izmantot energoefektivitātes speciālisti gadījumos, kad nepieciešams uzskatāmi demonstrēt mājas iedzīvotājiem dažādu scenāriju ietekmi uz enerģijas patēriņu un izmaksām.  

Izmantojot inovatīvus risinājumus un iesaistot sabiedrību, mēs varam veidot energoefektīvāku un zaļāku pasauli. Katra cilvēka ieguldījums ir nozīmīgs, un šis rīks ir viens no instrumentiem, kas mums palīdzēs sasniegt šos mērķus. 

Aicinām ikvienu izmēģināt šo rīku un kļūt par aktīvu dalībnieku energoefektivitātes paaugstināšanā. Kopā mēs varam radīt ilgtspējīgu nākotni, kurā enerģija tiek izmantota gudri un efektīvi. 

Projekts “Tilts uz oglekļa neitralitāti enerģijas kopienās: sociālās un humanitārās zinātnes satiekas ar enerģētikas pētījumiem” (lzp-2020/1-0256) tiek īstenots Fundamentālo un lietišķo pētījumu (FLPP) programmā. Finansē Latvijas Zinātnes padome.  

saistītie raksti

finansējums zinātne

BioPhoT aicina zinātniekus pieteikties pirmajam inovāciju projektu konkursam

Valsts Pētījumu programmas projekts BioPhoT paredz ilgtermiņa starpdisciplināras pētniecības un inovāciju platformas izveidošanu, kas līdz 2032. gadam īstenos pētniecības un inovāciju projektus: viedās specializācijas stratēģijas jomā – biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas un …

Latvijas Organiskās sintēzes institūts

11. aprīlis, 2025. gads

tehnoloģijas

Aizsardzības industrijas hakatons «EUDIS Defence Hackathon 2025»

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Zinātnes un inovāciju centrs (ZIC) līdz 5. maijam aicina pieteikties dalībai aizsardzības industrijas hakatonā «EUDIS Defence Hackathon 2025», kas norisināsies no 9. līdz 11. maijam RTU Rēzeknes akadēmijā. Hakatona mērķis ir veicināt inovāciju attīstību aizsardzī…

Rīgas Tehniskās universitāte

10. aprīlis, 2025. gads

zinātne tehnoloģijas

Kaulu implanti no koka. Latvijas pētnieki meklē alternatīvu titānam

Latvijas pētnieki plāno izstrādāt kaulu implantus no koka. Līdz šim šajā jomā nepārspēts ir titāns. Tomēr metāla implantam ir trūkumi – tas var veicināt atkārtotus lūzumus un arī rada neērtības pacientiem. Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) inovatīvajā projektā sadarbojas ar Latvijas Valsts koksnes …

Viktors Demidovs | Latvijas Radio

9. aprīlis, 2025. gads

zinātne

Izsludināts pirmais “BioPhoT” pētniecības un inovāciju projektu konkurss – pieejami 6 miljoni eiro

Latvijas Organiskās sintēzes institūts (OSI) sadarbībā ar Latvijas vadošajām zinātniskajām institūcijām izsludina pirmo pētniecības un inovāciju projektu (PIP) konkursu platformas “Biomedicīnas un fotonikas pētniecības platforma inovatīvu produktu radīšanai” (“BioPhoT”) ietvaros. Pieteikumu iesnieg…

Latvijas Universitāte

9. aprīlis, 2025. gads