Seši soļi, kā pētījumu pārvērst stāstā 

Author
research Latvia

22. aprīlis, 2025. gads

zinātnes komunikācija

Mūsdienās, kad informācijas ir daudz un noturēt uzmanību kļūst arvien grūtāk, ir svarīgi ne tikai tas, ko pētnieks stāsta, bet arī tas, kā pētījums tiek atspoguļots. Zinātnes komunikācijā arvien svarīgāka kļūst stāstniecība (angļu: storytelling) – prasme sarežģītus faktus un datus pārvērst saprotamā un aizraujošā stāstā.  

3.png

 

Šie seši soļi palīdzēs pētījumu padarīt par aizraujošu lasāmvielu, kas piesaista un notur lasītāja uzmanību. 

1. Ievads = atklājums, ainas radīšana 

Katram labam stāstam ir aizraujošs sākums. Ievadā pētnieks var radīt vidi, kurā risināsies “stāsts” – tā ir iespēja lasītāju iepazīstināt ar kontekstu, aktualitāti un nezināmo jautājumu, uz kuru tiek meklēta atbilde. 

2. Problēma = ļaundaris, spriedzes pieaugšana 

Katrs pētījums risina kādu problēmu. Autors var radīt intrigu – kāpēc šī problēma ir būtiska un kāpēc tā ir jāatrisina tieši tagad? 

3. Metodoloģija = varoņa ierašanās 

Šajā brīdī stāstā iesaistās galvenais varonis – autora izvēlētā metode. Pētniekam jāatklāj, kā tiks pārvarētas grūtības, kādi rīki un kāpēc tiks izmantoti. 

4. Rezultāti = kulminācija 

Šis ir brīdis, kad lasītājs tiek pārsteigts ar atklājumu. Pētnieka uzdevums ir sniegt jaunu izpratni par līdz šim maz izzinātu vai neskaidru jautājumu – tieši šajā brīdī lasītājam rodas jaunatklājuma jeb “wow” moments. 

5. Diskusija = atrisinājums, viss saliekas kopā 

Pēc kulminācijas ir laiks padziļināti reflektēt. Kā atklājumi iederas plašākā zinātniskajā kontekstā? Ko tas maina? Kas vēl būtu jāizpēta? 

6. Secinājumi = noslēgums, lielais fināls 

Katram stāstam ir beigas – bet labākajiem ir tāds noslēgums, kas paliek atmiņā. Ar saviem secinājumiem autors var akcentēt pētījuma nozīmi un aicināt lasītāju domāt tālāk. 

Stāstniecība zinātnē ir sava veida tilts starp pētnieku un sabiedrību. Šī pieeja ne tikai palīdz padarīt zinātnisko darbu pieejamāku plašākai auditorijai, bet arī palielina iespēju, ka tas tiks pamanīts, izlasīts un novērtēts.  

Avots: How to Write your Research Paper as a Story 

saistītie raksti

slide 1 to 3 of 3