Gandrīz gadu Vidzemes Augstskolas (ViA), Rīgas Tehniskās Universitātes un Stokholmas Vides institūta Igaunijas Tallinas centra pētnieki, kā arī uzņēmēji no Latvijas un Francijas strādā pie projekta ”Piekrastes zvejas kuģi, kurus darbina nulles emisijas ūdeņraža kurināmā elementi | H2-SEAS”.
Projekta īstenošanas laikā galvenās pūles tiek veltītas elektriskā ūdeņraža zvejas kuģa prototipa projektēšanai, būvniecībai un darbības demonstrēšanai.
Kā atzīst ViA pētnieks Ojārs Balcers, datu iegūšana ir viens no projekta uzdevumiem: “Dati sniegs statistiku, ar kuras palīdzību tiksim līdz nepieciešamajiem mērījumiem.”
Pētnieki no Stokholmas Vides institūta Igaunijas Tallinas centra un ViA veic esošo regulējumu un iespējamo šķēršļu analīzi šāda veida tehnoloģiju ieviešanai.
Projekta mērķis ir būtiski izmainīt mazapjoma zvejas nozari Ziemeļjūras un Baltijas jūras reģionos. Projekta ietvaros tiks uzprojektēts, uzbūvēts un demonstrēts pilnībā integrēts elektriskais ūdeņraža zvejas kuģa prototips, kas paredzēts, lai veicinātu ātru un ilgtspējīgu pāreju uz tīru un efektīvu enerģijas izmantošanu mazapjoma zvejas flotēs.
Izmantojot šo inovatīvo risinājumu, kura pamatā ir ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģija, kuģa prototips demonstrēs uzlabotu energoefektivitāti un draudzīgumu videi, panākot nulles emisijas un minimālu skaņas piesārņojumu, tādējādi veicinot arī vides ilgtspējību jūras jomā.
Sasniedzot šos rezultātus, H2-SEAS projekts atbilst arī Eiropas Zaļajam kursam, ES Biodaudzveidības stratēģijai 2030. gadam un ES misijas “Atjaunot mūsu okeānu un ūdeņus līdz 2030. gadam” mērķiem, veicinot ilgtspējīgu un oglekļa ziņā neitrālu zilo ekonomiku.
____
H2-SEAS iniciatīva ir inovāciju darbība, kuras mērķis ir HORIZON-MISS-2023-OCEAN-01-05 tēmas vispārīgie mērķi. Projektu finansē Eiropas Savienība.