Plāno ieviest mūsdienīgu akreditācijas modeli augstākās izglītības kvalitātes uzlabošanai

Author
Izglītības un zinātnes ministrija

14. janvāris, 2025. gads

augstākā izglītība

Otrdien, 14. janvārī, valdība apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) izstrādāto konceptuālo ziņojumu par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju – jaunu cikliskas augstskolu un koledžu akreditācijas modeli. Šis modelis tiks pakāpeniski ieviests no 2025. līdz 2027. gadam. Jaunā pieeja nākotnē stiprinās augstskolu autonomiju, veicinās augstskolu atbildību un sekmēs izcilību augstākajā izglītībā un pētniecībā. 

Konceptuālais ziņojums par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju izstrādāts ar mērķi veicināt efektīvāku un mūsdienīgāku augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanu, kas balstās uz Eiropas augstākās izglītības telpas labāko praksi. 

IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktore Lana Frančeska Dreimane uzsver: “Pāreja uz cikliskas institucionālās akreditācijas modeli ļaus augstskolām un koledžām koncentrēties uz būtiskākajiem savas darbības aspektiem, vienlaikus nodrošinot caurspīdīgumu un atbilstību starptautiskajiem standartiem. Jaunais modelis veicinās Latvijas augstākās izglītības izaugsmi un nodrošinās ieguvumus sabiedrībai, piemēram, kvalitatīvu cilvēkkapitālu un inovācijas.” 

Cikliska institucionālā akreditācija nozīmē regulāru augstskolas vai koledžas novērtēšanu, aptverot institūcijas darbību kopumā, tostarp pārvaldību, resursus, iekšējo kvalitātes sistēmu, studijas, pētniecību un ietekmi uz sabiedrību. Augstskolu un koledžu darbības aspektu izvērtēšana ietvers izglītības kvalitātes koncepcijā noteikto jomu novērtēšanu – atbilstība mērķiem, iekļaujoša vide, izglītības un pētniecības kvalitāte, kā arī laba pārvaldība. Ņemot vērā augstskolas tipu, vērtēšanas pamatprincipi tiks noteikti normatīvajā regulējumā un konkrēti kritēriji tiks definēti Augstākās izglītības kvalitātes aģentūras (AIKA) izstrādātajās vadlīnijās un metodikā. 

Paredzams, ka līdz ar cikliskas institucionālās akreditācijas modeli tiks samazināts administratīvais slogs, proti, atsakoties no pašreizējām ārējām kvalitātes novērtēšanas procedūrām (studiju virzienu novērtēšanas un akreditācijas), tiek optimizētas izmaksas un procedūras. Rezultātā tiks iegūts pilnvērtīgs institūcijas darbības novērtējums, tai skaitā novērtēta atbilstība dibinātāja noteiktajam augstskolas tipam un sniegta iespēja saņemt akreditāciju uz septiņiem gadiem, trim gadiem (līdz divām reizēm pēc kārtas) vai atteikumu.  

Šajā konceptuālajā ziņojumā par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju ietvertie priekšlikumi paredz grozījumus normatīvajos aktos (likumos, Ministru kabineta noteikumos), atbilstošu AIKA metodiku un vadlīniju izstrādi, kā arī izmēģinājuma akreditācijas jeb pilotakreditācijas. Ar ES fondu atbalstu tiek plānotas trīs izmēģinājuma cikliskas institucionālās akreditācijas procedūras, kuru rezultāti būs līdzvērtīgi pilnvērtīgai institucionālai akreditācijai.  

Plašāka informācija par 14.01.2025. Ministru kabineta sēdē apstiprinātajiem jautājumiem atrodama tīmekļvietnē:

  1. IZM izstrādātais konceptuālais ziņojums “Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju”;
  2. noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" īstenošanas noteikumi”.

saistītie raksti

augstākā izglītība

Latvijas Stratēģijas un Ekonomikas risinājumu institūts iepazīstina ar pētījumu rezultātiem

Otrdien, 4. martā, Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā domnīca Latvijas Stratēģijas un Ekonomikas risinājumu institūts (LaSER) iepazīstināja ar pētījumu rezultātiem par Latvijas augstākās izglītības eksporta ietekmi un pievienoto vērtību valsts ekonomikai…

Rīgas Stradiņa universitāte

7. marts, 2025. gads

konkurss augstākā izglītība

Studējošie aicināti piedalīties konkursā "Makroekonomikas datu sprints: Izpēti, analizē, ietekmē!"

Vai tiešām, kas lēni nāk, tas labi nāk? Centrālā statistikas pārvalde (CSP) sadarbībā ar Latvijas Universitātes fondu un Latvijas Mobilo telefonu (LMT) aicina bakalaura un maģistra programmu studentus piedalīties konkursā "Makroekonomikas datu sprints: Izpēti, analizē, ietekmē!". Divu nedēļ…

Centrālā statistikas pārvalde

20. februāris, 2025. gads

zinātnes komunikācija augstākā izglītība

Izglītības un zinātnes ministrija izstādē “Skola 2025” stāstīs par studiju un pētniecības iespējām

No 21. līdz 23. februārim izstāžu centrā “BT 1”, Ķīpsalā, norisināsies izglītības izstāde “Skola 2025”. Tās ietvaros par studiju un pētniecības iespējām stāstīs Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), kā arī Latvijas Zinātnes padome (LZP) un Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA). Pie…

Izglītības un zinātnes ministrija

20. februāris, 2025. gads

augstākā izglītība

Eiropas universitāšu līderu konferencē LU diskutēs par ilgtspējīgas augstākās izglītības nākotni

10. un 11. aprīlī Latvijas Universitātē (LU) notiks Eiropas Universitāšu asociācijas (European University Association – EUA) ikgadējā konference, pulcējot vairāk nekā 300 augstākās izglītības vadītājus un ekspertus no visas Eiropas, kas kopīgi pārrunās ilgtspējas un noturības nozīmi universitāšu da…

Latvijas Universitāte

19. februāris, 2025. gads