Starptautiskā projektā “AI-Enabled Citizen Participation in University-driven Ukrainian Cultural Heritage Safeguarding” jeb AISTER pilnveidos mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas sabiedriskās zinātnes jomā, īpaši sekmējot sabiedrības līdzdalību kultūras mantojuma saglabāšanā ārkārtas situācijās. No Latvijas projektā ir iesaistījies nesen dibinātais Latvijas Universitātes (LU) Humanitāro zinātņu fakultātes Digitālo humanitāro zinātņu centrs un LU bibliotēka.

AISTER vadošais partneris ir Luksemburgas Universitātes Mūsdienu un digitālās vēstures pētniecības centrs “C2DH” . Projekta partneri ir Eiropas kultūras mantojuma digitālā bibliotēka “Europeana”, Kijivas Tarasa Ševčenko Nacionālā universitāte un izglītības inovāciju jaunuzņēmums “Web2Learn” no Grieķijas. AISTER ir saņēmis Eiropas Komisijas “Erasmus+ KA2” programmas atbalstu, un projektu plānots noslēgt 2027. gada maijā.
Projektā plānots veidot sadarbību starp datorzinātni, sociālajām zinātnēm un kultūras mantojumu tieši augstākās izglītības kontekstā, attīstot un virzot mākslīgā intelekta rīkus uz sabiedrībai un kultūras vērtību saglabāšanai derīgiem risinājumiem. Viens no galvenajiem objektiem ir Ukrainas kultūras mantojums, kas kopš Krievijas iebrukuma ir nonācis briesmās.
“Latvijas Universitātes bibliotēka, kas glabā vienu no bagātīgākajām latviešu rakstītā mantojuma kolekcijām, uztver šo misiju ļoti nopietni. Šajos nemierīgajos laikos, kad esam liecinieki apzinātai Ukrainas kultūras mantojuma iznīcināšanai, ir īpaši svarīgi stiprināt atmiņas institūciju spējas reaģēt uz ārkārtas situācijām. Lai to panāktu, mums jāsaprot un jāveicina gan mākslīgā intelekta sniegtās iespējas, gan sabiedrības iesaiste. Esam priecīgi par iespēju pētīt šos būtiskos jautājumus kopā ar izciliem partneriem,” norāda LU bibliotēkas direktors Uldis Zariņš.
Paredzēts, ka AISTER projekta laikā tiks izstrādāts ētiskais ietvars tādai mākslīgā intelekta izmantošanai kultūras mantojuma saglabāšanā, kuras centrā ir cilvēks. Tāpat projekta laikā notiks vairākas diskusijas par šiem jautājumiem, mākslīgā intelekta darbnīcas un hakatons “AI for 3D Cultural Heritage of Ukraine”.