RTU studenti un pētnieki izstrādā un sekmīgi testē autonomu peldlīdzekli

Author
Rīgas Tehniskā universitāte

14. decembris, 2024. gads

tehnoloģijas

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultātes (DITEF) studenti pētnieka Artūra Ivanova vadībā attīsta autonomu peldlīdzekli jeb radaru odometrijas un ūdens kartēšanas sistēmu. Peldlīdzeklis jau vairākkārt sekmīgi testēts Zunda kanālā, bet studenti un zinātnieki turpina pilnveidot sistēmu, lai varētu veikt apsekošanas, monitoringa un citas misijas arī atklātos ūdeņos izaicinošos laika apstākļos. 

"Autonomie peldlīdzekļi un ūdens platformas šobrīd globāli strauji attīstās, tām ir plašs lietojums, piemēram, zemūdens kabeļu, atkrastes vēja parku apsekošanā, arī dažādu biotopu monitoringā. Ar tām var aizvietot cilvēku darbības bīstamos apstākļos. Latvijā pieprasīta ir jūras dzīļu un upju kartēšana, zemūdens reljefa noteikšana, zemūdens ekosistēmu monitorings utt.," uzskaita RTU DITEF Lietišķo datorsistēmu institūta pētnieks Artūrs Ivanovs

Viņa vadībā studenti izstrādājuši jau otro peldlīdzekļa iterāciju, kam dots nosaukums "Ronis 2". No stiklašķiedras un putupolistirola izgatavotā katamarāna tipa laiva aprīkota ar vairākām GPS antenām, radariem un sensoriem navigācijai dažādās diennakts stundās un apstākļos un datu ievākšanai. Peldlīdzekļa vadība tiek nodrošināta caur mobilo tīklu – modulāra savienojuma iekārta nodrošina savienojumu ar mobilo tīklu un bāzes staciju. "Ronis" spēj pārvietoties pa iezīmētu maršrutu bez pilota iesaistes. Tas ir aprīkots ar kameru, lai nepieciešamības gadījumā pilots varētu pārņemt "Roņa" vadību un manuāli izbraukt cauri sarežģītākiem šķēršļiem, izvairoties no sadursmēm. Pilots gan var atrasties pat simtiem vai tūkstošiem kilometru tālu.

Turpinot tā attīstību, plānots pilnveidot gan peldlīdzekļa autonomiju, gan datu ievākšanu. Sadarbojoties ar ārvalstu speciālistiem, studentiem un pētniekiem ir interese arī attīstīt attālinātās vadības sistēmu, kas palīdzētu atvieglot ilgstošu autonomo peldlīdzekļu vadību starptautiskos ūdeņos. Viņi arī vēlas sekmēt jūras tehnoloģiju kopienu Latvijā, apvienojot dažādus interesentus, sadarbojoties, izstrādājot un testējot tehnoloģijas. Lai to panāktu, izstrādātais risinājums jau prezentēts gan tehnoloģiju un jūrniecības lielākajiem uzņēmumiem, gan pētniecības institūcijām.

"Baltijas jūra ir viena no piesārņotākajām pasaulē, tādēļ mēs nevaram gaidīt un ir jārada tehnoloģiski risinājumi, kā tai palīdzēt," uzsver A. Ivanovs.

Savukārt studenti plāno arī piedalīties sacensībās un konkursos. RTU DITEF students, zinātniskais asistents Daniels Gorovojs un absolvente, RTU DITEF zinātniskā asistente Aija Monika Vainiņa, šogad jau piedalījās vienā no populārākajām Eiropas pirmsakcelerācijas programmām "EIT JumpStarter", kuras finālā prezentēja ideju par integrētu sensoru sistēmu autonomiem peldlīdzekļiem, ar kuras palīdzību zivju audzētavās veikt automātisku monitoringu, tā uzlabojot to efektivitāti un samazinot darbības riskus. Šī ideja ieguva pirmo vietu. 

Autonomā peldlīdzekļa attīstīšanā iesaistīts arī DITEF zinātniskais asistents Māris Galauskis

54197430564_2f078f08e9_o.jpg
Autonomais peldlīdzeklis "Ronis 2". Foto: Antra Danberga, RTU.

Pilna fotoreportāža pieejama RTU Flickr albumā "RTU studenti un pētnieki izstrādā un sekmīgi testē autonomu peldlīdzekli". Video, kur atspoguļota autonomā peldlīdzekļa izstrāde, var noskatīties platformā YouTube.