Dabas izziņas pētniecības mazizmēra kuģošanas līdzeklis “AkvaLab Liepāja” atvērts sabiedrībai

Author
Zinātnes un izglītības inovāciju centrs

25. jūnijs, 2024. gads

Liepājas Izglītības pārvaldes Zinātnes un izglītības inovāciju centrs (ZIIC) ir atklājis Liepājas ezerā Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas (EEZ/N) projekta "Inovāciju centra attīstība Liepājas pilsētā" ietvaros realizēto laikietilpīgāko un inženiertehniskā ziņā sarežģītāko rezultātu – dabas izziņas pētniecības mazizmēra kuģošanas līdzekli, kas sabiedrībai turpmāk būs pazīstams kā Peldlīdzeklis "AkvaLab Liepāja".

Peldlīdzekļa nosaukums veidots no salikteņa – latīņu valodas vārda "aqua" ar nozīmi "ūdens" un "laboratorium" ar nozīmi "laboratorija", kas kopā veido nozīmes vārdu "ūdens laboratorija" savukārt vietvārds "Liepāja" iekļauts nosaukumā Peldlīdzekļa atrašanās vietas atpazīstamības veicināšanai nacionālā un starptautiskā līmenī.

Tā kā peldlīdzeklis ir pietauvots Liepājas ezera krastā, Zirgu salā 2, tas ir kļuvis par neatņemamu Dabas mājas sastāvdaļu reālvides pētniecības darbiem un izglītības inovāciju attīstībai. Vasaras perioda izglītojošie braucieni sabiedrībai paredzēti kā aprobācija 2024./2025. mācību gada programmas “Dabaszinību eksperimenti un pētījumi” nodarbībām. Ikkatra izglītojošā brauciena nodarbība paredzēta līdz 60 minūtēm, tai skaitā instruktāža par drošību, atrodoties uz peldlīdzekļa. Nodarbības saturs saistīts ar ezera ekosistēmu, vietējām dabas vērtībām un arī vēsturi – kā vēstures notikumi ietekmējuši Zirgu salas teritorijas attīstību. Tā kā peldlīdzekļa droša pārvietošanās ir cieši saistīta ar laikapstākļiem un citiem tehniskiem apstākļiem reģistrācija tiks izsludināta pakāpeniski. Vairāk par reģistrāciju ZIIC mājas lapā.

"Peldlīdzeklis ir paredzēts tikai izglītības nolūkiem un zinātniski pētnieciskai darbībai un to var arī uzskatīt par izglītības inovāciju vispārizglītojošo mērķu sasniegšanai. Turpmāk tādu priekšmetu kā "Dabaszinības" un "Bioloģija" mācību stundas skolēni kopā ar pedagogiem varēs īstenot uz Peldlīdzekļa, turklāt radniecīgas tēmas apguvei atradīs arī matemātikas un tehnoloģiju jomu pedagogi," akcentē Izglītības pārvaldes vadītāja vietnieces pienākumu izpildītāja Kitija Kuduma. "Ikdienā, piemēram, ievāksim reālvidē ūdens un tajā esošo organismu – zooplanktonu, fitoplanktonu, bentosa – paraugus ar tādiem ūdens pētniecības rīkiem kā planktona tīkls, batometrs, skrāpis, seki disks un citiem, tāpat arī veiksim tādus fizikālķīmiskus mērījumus par ūdens caurredzamību, pH līmeni, izmantojot pHmetra zondi, skābekļa un citus mērījumus, bet visus iegūtos ūdens organismus atgriezīsim atpakaļ Liepājas ezerā, neradot tiem nekādu kaitējumu," papildina Dabas mājas vides eksperte Sniedze Više.

Foto: OHM.LV